בס"ד
אז מה זה בעצם ADHD?
הפרעת קשב ופעלתנות יתר (הפרעת קשב וריכוז, ADD) היא מצב נוירוביולוגי ונוירוכימי שבו המוח פועל באופן שונה מהרגיל. תת-פעילות מוחית באזורים מסוימים גורמת לתכונות אנושיות רגילות להופיע בעוצמות שמפריעות לזרימה הטבעית של החיים. זה יוצר מחסומים בין מה שאדם יודע שהוא יכול להשיג לבין היכולת שלו לפעול בפועל כדי לממש את המטרות והחלומות שלו.
ADHD זה לא סיבה להימנע ממה שאתה חייב,
וזה לא תרוץ לעשות את מה שאסור,
זה רק סיבה טובה לעשות דברים בצורה אחרת,
בצורה שתואמת את המוח שלך,
ומייטיבה איתך ועם הסביבה שלך.
ADHD אינו תירוץ להימנע ממשימות או להתחמק מהתחייבויות. זה לא אישור להתנהג ללא גבולות או סדר. למעשה, ADHD הוא קריאה לחשיבה יצירתית והתאמת דרכי הפעולה כך שיתאימו למבנה הייחודי של המוח שלך. הפרעה זו היא הזדמנות לפתח שיטות עבודה חדשות, דרכים שאולי נראות לא שגרתיות, אבל מותאמות בדיוק לצרכים שלך, ולסייע לך לחיות טוב יותר עם עצמך ועם הסביבה.
מה שהאימון ל-ADHD מבקש ללמד הוא כיצד לשחרר את המאבק הפנימי בין מה שאתה רוצה לבין מה שהמוח שלך עושה. זה לא להיכנע, אלא למצוא גשר בין הפערים – במקום להילחם בעצמך, ללמוד איך להשתמש בכלים הנכונים שיסייעו למוח שלך לתפקד בצורה אופטימלית. האימון מאפשר לך להפסיק להתנגש עם העולם שמחכה שתפעל בדרך "רגילה", אלא לנצל את המוח הייחודי שלך לטובתך ולבנות תהליך שיגרום לך להרגיש יותר במיטבך.
האימון ל-ADHD אינו מתמקד בניסיון לשנות את מהות האדם או "לרפא" את המוח שלו. במקום זאת, הוא עוזר לך להפסיק לריב עם עצמך, עם העולם ועם כל מה שזז, להפסיק להילחם במאפיינים הטבעיים של המוח ולהתחיל לעבוד איתם. האימון מלמד כיצד להשתמש בכלים המותאמים להפרעה הזו, להפעיל את המוח בצורה שתעבוד עבורך, במקום נגדך. זהו תהליך שמביא איתו קבלה עצמית, המוביל לשיפור יכולות הניהול העצמי, פיתוח שגרות חיים בריאות יותר, ושיפור מערכות היחסים החברתיות והמשפחתיות.
ADHD אינו מכשול בלתי עביר אלא הזדמנות לפתח דרכים יצירתיות לפעול בעולם בצורה שמכבדת את הייחוד שלך, ומאפשר לך למצוא את הנתיב הייחודי שלך.
זה סיפור קלסי של אחד המתאמנים שלי – הוא היה בחור צעיר, מוכשר ובעל ידע רחב בתחומים רבים, שהתקשה להשתלב בישיבות הקדושות. למרות היכולות האינטלקטואליות שלו והעובדה שהיה צרכן ידע אדיר וקרא המון, הוא לא מצא את עצמו במסגרת הלימודית של הישיבה. חוסר הקשב שלו, בשילוב עם המרדנות והאימפולסיביות, גרמו לו להתרחק לא רק מהלימוד, התפילה והמצוות אלא גם מההורים שלו איתם נכנס לעימותים קשים. בסופו של דבר, הוא עזב את הבית ועבר לגור עם חברים בדירה רעועה, והתנהגויות הסיכון שלו הלכו והחריפו.
ליאור הגיע לאימון בהמלצת הפסיכיאטר שלו, שהיה הראשון לזהות את הכישרון והיכולות הטמונות בבחור הזה שהעיד על עצמו שהוא 'כלומניק'. בהתחלה, המפגשים התמקדו בהבנה שלו את הפרעת הקשב והריכוז באופן כללי, ובאופן הספציפי שהיא באה לידי ביטוי אצלו. לקח לו זמן להפנים שהאימפולסיביות והקשיים בקשב לא מגדירים את מי שהוא – הם רק חלק ממנו שהוא יכול למצוא את הדרך לנהל. התחלנו לפעול כדי "להתיר את הסבך" – בעבודה משותפת זיהינו את האישיות שלו ואת התכונות החיוביות, לצד ההתנהגויות שנבעו מתוך ה-ADHD.
במקום להילחם בקשיים, ליאור למד כיצד לנהל אותם. הוא הבין שהמרדנות והבחירות הבעייתיות שעשה בעבר היו תגובות טבעיות לאתגרים שהציבה ההפרעה, אבל שאפשר לבחור אחרת. ככל שהתקדם באימון, הוא התחיל לקבל החלטות מודעות יותר – במקום לפעול באימפולסיביות, הוא פיתח יכולות שליטה עצמית וחשיבה לטווח ארוך. עם הזמן, הוא גם התחיל ליישר קו עם הסביבה שממנה הגיע, עם החברים והמשפחה, אך הפעם בדרך של בחירה מכבדת ומכובדת בלי לוותר לא על הייחודיות שלו ולא על השייכות שלו.