נתונים קליניים מצביעים על כך שהפרעות בתפקודים ניהוליים משתנות במצבים שונים. במסגרות או בתרחישים ספציפיים, אדם עם ADHD יוכל לעשות שימוש ללא דופי בתפקודים ניהוליים שבזמנים אחרים יאתגרו אותו באופן משמעותי.
בדרך כלל, מדובר בפעילויות בהן לאדם עם הפרעת קשב יש עניין אישי חזק, או במצבים עם השלכות לא נעימות על אי-פעולה. דוגמת הזריזות והמיקוד שאישה חווה בחצי השעה האחרונה לפני שבת. אז היא מסוגלת לתקתק את הבית, הבישול, האפיה, הפלטה, הילדים והמקלחת באופן שהיא לא מצליחה לשחזר ביום חמישי, אע”פ היא יודעת שאחרי כל חמישי יש ערב שבת.
בנוסף, ישנם עשרה תיפקודים ניהוליים. אצל כל אדם חלקם חזקים יותר וחלקם פחות. האתגר יפגוש כל אדם בקומבינציה שונה ואישית של חוזקות וקשיים. יתכן שאצל אחד התזמון יהיה מאותגר, בשעה שהתמדת קשב לא תהווה בעיה. וכן על זאת הדרך.
וכנאמר לעיל, גם אצל המאותגר עם הפרעת הקשב, כשיתקיימו תנאים מסוימים – יתכן ולא נראה אתגר כלל בזמנים מסוימים. כידוע, יש רק דבר אחד קבוע בהפרעת קשב, וזה ששום דבר לא קבוע.
(ע”פ מאמר של דר’ תומס בראון)