מיני קשב ואימון:
7 ימים של השראה,
ורעיונות מעשיים לחופש:
הקיץ ארוך? לנו יש פתרון! 7 ימים של כלים,
רעיונות וחיזוקים שיעזרו לכם ולתא המשפחתי לצלוח את החופש הגדול עם ADHD,
באהבה, בהבנה ובכיף.
הכנו עבורכם תוכנית ממוקדת של 7 ימים שנועדה להעניק לכם,
ההורים לילדים עם ADHD, כלים, רעיונות וחיזוקים*
שיעזרו לכם לצלוח את הימים החמים
בקצת יותר רוגע, עם כיוון מעשי, וכיוונון קישבי.
מוגש לכם באהבה, בהבנה ועם המון תקווה להאיר לכם את היום בטוב.
כל יום כולל: רעיון לפעילות עם הילדים, נקודה למחשבה ומשפט חיזוק והשראה.
המסרונים קצרצרים – תמצית התמצית. בלי תאוריה ובגובה העיניים.
יום 1 — להתחיל בקטן:
💡 רעיון קטן להיום: במקום לרדוף אחרי תוכנית גרנדיוזית,
נסה למצוא רגע אחד קטן של קרבה ויחד עם הילד שלך (אחד בכל פעם) — שחק משחק קלפים של 10 דקות,
הפריחו יחד בועות סבון, הכננו שייק, או חוד לו חידה קטנה עם חיוך בעיניים… *המטרה? ליצור קשר, חיבור*.
💬 משפט חיזוק להיום: כמות הזמן לא מכתיבה את איכות הרגע – תן את הלב לרגע אוהב.
💭 נקודה למחשבה: לפעמים אנחנו חושבים שצריך להפיק חוויות בלתי נשכחות,
אבל דווקא רגעים קטנים של קשר פשוט נשארים הכי חזק בלב של הילדים — וגם בלב שלנו.
ילד עם הפרעת קשב מתקשה להתחבר לרעיון של "זמן איכות"
ועלול 1. לרצות עוד עד בלי די. 2. להבהל ולא לדעת איך להתמודד.
אבל רגע אחד קצר, עם נוכחות מלאה – יכול להחקק בזיכרון. זה חיבור.
זה ניצחון. וזה אפשרי. קח רגע אחד יומי.
👣 עובר לעשייתו: התמקד משהו קטן, עשה אותו, ותן לעצמך חיזוק חיובי!
יום 2 — לו"ז להתחיל לזוז:
💡 רעיון קטן להיום:
במקום לשבור את הראש מה לעשות, תזמין את הילדים להיות שותפים.
שבו יחד, כל אחד אומר שלושה דברים שהוא היה רוצה להספיק היום – דברים פשוטים:
לאכול גלידה, לבנות מבצר, להכין פופקורן, לשחק מחבואים
(משחק מצוין להתמודדות עם פחדים של ילדים. נרחיב בפעם אחרת).
כתבו אותם בטוש על דף – זה כל הסיפור.
אפילו אם תעשו רק אחד מהרעיונות = הצלחתם!
💬 משפט חיזוק להיום: כשאני משתף – אני מתלהב – מוחי מתעורר.
ואז אני לא רק דורש, אני הופך ליוזם.
💭 נקודה למחשבה:
הילדים שלך לא צריכים לו״ז צבאי. הם צריכים תחושת שותפות.
כשהם חלק מהתכנון — הם פחות מתנגדים, ואתה מרגיש פחות לבד במעמסה.
וזה בסדר גמור אם לא תעמדו בכל — זה הרעיון בחופש.
👣 עובר לעשייתו:
תציעו את הרעיון הזה, ושימו לב אם ילד שלא משתף בדרך כלל — משתתף. ותודו לו!
יום 3 — רגע רוגע:
💡 רעיון קטן להיום:
ילדים עם ADHD לרוב פועלים בלי הפסקה ומתקשים לזהות מתי נגמר להם הכוח.
הברקסים שלהם חלשים. הדגימו איך עשייה מרוקנת את המיכל הכוח שלנו,
ואיך 10 דקות של שקט (לבד, עם מוזיקה, ציור או פשוט נשימה) ממלאות אותו.
שימו טיימר ל10 דקות בהן כל אחד עושה – כלום! רק שקט,
נשימה, או משהו שאתה אוהב, כמו לצייר, להקשיב לציפורים.
אפשר לקרוא, לנשום עמוק, או סתם לשתות קפה .. בסיום, שאלו איך הרגישו.
דגמו זאת בעצמכם בקול: "אני הולך למלא את המיכל שלי."
זה מלמד אותם שזמן שקט לעצמי הוא צורך ולא מותרות.
(וביננו, הוא גם מחדש את הקשב).
פשוט תגיד: "אני לוקח עכשיו רגע רוגע לעצמי, עוד מעט אני חוזר."
אתה לא נוטש. אתה ליד. אבל לבד.
💬 משפט חיזוק להיום: כשהמיכל מרוקן כל דבר מקפיץ. אי אפשר למלא – כשבפנים אתה נפיץ.
💭 נקודה למחשבה:
הילדים שלך זקוקים להורה עם מקום לעצמו, לא להורה שמוותר על עצמו.
דווקא כשאתה שם גבול בריא — אתה נותן להם כלי לחיים.
ילדים זקוקים להורה נינוח ויעיל. לא רק הורה פעיל.
מודלינג של גבולות, בריא יותר מאלף הרצאות.
👣 עובר לעשייתו:
תנסה. אפילו אם זה מרגיש מוזר, אפילו אם הם רוטנים.
ברקסים חלשים זקוקים לכיוונונים.
יום 4 – להוציא אנרגיה – להחזיר חיוך:
💡 רעיון לעשייה:
בחרו זמן מוגדר של 5-7 דקות על טיימר ותעשו יחד משהו שדורש תנועה
— קפיצה, ריקוד, תופסת, מסלול ביתי (3 כיסאות, שמיכה וקרטון).
או קרב כריות: הכלל הוא שמותר לגעת רק בכרית, לא באדם.
זה פורק עומס, מוציא עצבנות ומעלה קשב.
💬 משפט חיזוק: לפעמים, משחקים פשוטים – פורקים עומסים מורכבים.
💭 נקודה למחשבה:
*ילדים צריכים לזוז — זו לא בעיה, זו דרך להעלות פעילות מוחית*
במקום להתנגד לאנרגיה של הילד — אפשר פשוט להצטרף, ואז להוביל.
העיקר — להוציא אנרגיה מתוך הנאה, ולא בביקורת. זה עובד יותר טוב מ"תרגע".
גם עבורך, גם עבורם.
👣 צעד קטן של היום:
תציע להם את זה כאתגר. חמש דקות קפיצות — ותרגיש איך זה שינה את האווירה.
יום 5 —לא מושלם. אבל משתלם!
💡 רעיון קטן להיום:
תבחרו יחד “מבצע קטן” לבית —
לסדר מגירה, או פינה בגינה, להכין מאכל, לצבוע שלט, לארגן פינה.
ליצור טירה מקופסת קרטון גדולה.. לא משנה מה — רק שיהיה קטן, מוגדר, ושתעשו אותו ביחד.
הגדר משימה בתוך ה"מבצע הקטן" לכל ילד בהתאם למסוגלות, ותהיה שם לסייע ולממש.
תחגגו את סיום ה"מבצע" בטקס קטן עם שיר ועוגה או מדבקה בהפתעה.
💬 משפט חיזוק להיום: ביחד, אולי זה לא מושלם — אבל זה משתלם.
💭 נקודה למחשבה:
כשיש מטרה ברורה ותפקידים מחולקים —
יש פחות ויכוחים, פחות תסכול, יותר תחושת מסוגלות.
הילדים לא מחפשים להצליח לבד — הם מחפשים להרגיש שייכים ומשמעותיים.
👣 צעד קטן של היום:
בחר משימה. חלק תפקידים.
ותפרגן להם — גם אם לא יצא מושלם.
יום 6 — פרגן ותיתרם:
💡 רעיון לעשייה:
בסוף היום, או אמצעו, שבו יחד וכל אחד במשפחה אומר על עצמו
משהו אחד טוב שעשה היום ומשהו טוב אחד שראה בזה שיושב לימינו. מה כן עבד היום?
לא משנה כמה קטן. התחל אתה: "היום אני מעריך את עצמי על… ואני מעריך אותך על….".
💬 משפט חיזוק: אני רואה ומאשר את מה ש-כן, וזה גדל.
💭 נקודה למחשבה:
המוח שלנו סורק כישלונות באופן טבעי. פרגון עצמי היא פעולה מתקנת.
ילדי הקשב חווים הרבה כישלונות והמוח שלהם מדגיש אותם.
ללמד אותם לראות את הטוב, זה לא מותרות.
מה שתורם יותר לבניין הדימוי זה עידוד עיקבי.
לא הישג חד פעמי.
לכן חשוב ללמד אותם לראות טוב ולפדבק את עצמם ואת הסביבה שלהם.
צריך לתרגל מבט אחר — לטובתנו ולטובת הילדים.
פירגון מחבר בין עשייה פשוטה למשמעות עמוקה.
יום 7 — מנוחה נכונה:
💡 רעיון לעשייה:
תכריז על יום מנוחה — בלי תוכניות, בלי להספיק, בלי משימות. בלי שעון.
השארו בפיג'מה. תנו לדברים לקרות או לא.
הילדים אולי יתלוננו בהתחלה – אך גם יגלו שדווקא הריק,
השיעמום – יכול לדחוף אותם מבפנים ליצור, להמציא.
ילד לא קשוב יתקשה עם זה בתחילה.
אם הוא ממש אלרגי לשיעמום –
תנו לו מטלה – למלא צנצנת בפתקים עם כל הרעיונות לפעילויות שיצוצו לו בראש,
גם אם הם לא ברי ביצוע כרגע.
💬 משפט חיזוק: מנוחה היא לא עצלות — היא תדלוק מחדש.
💭 נקודה למחשבה:
חופש לא נמדד בכמה עשינו.
לפעמים, חופש אמיתי הוא לאפשר לעצמנו להאט.
בעלי ADHD רגילים לפעול מתוך גירוי תמידי.
הם נמשכים לרעש, לגירוי, לכל מה שזז וקופץ.
אבל הוא גם נשרפים ממנו.
האטה מאפשרת למערכת העצבים להתאזן.
וגם לקשר להתחדש.
עד כאן לסדרה הזו של מיני קשב ואימון בחופש.
ועד הפעם הבאה,
היו שלום וביתכם שלום.
אילת ווגברייט
